Den nye typen tavler
Dette blir et innlegg skrevet med utgangspunkt i at jeg ikke har sett mer av interaktive tavler enn det vi fikk se på vår første samling på HiNT i august. Det var tidligere meningen at jeg skulle få kurs i det siden jeg skulle ha et kort vikariat ved en stor skole som har interaktive tavler i hvert klasserom. Samtidig ble jeg tilbudt et halvårsvikariat ved en bygdeskole jeg heller takket ja til. Etter samlingen må jeg innrømme at jeg ikke hadde takket nei til et tilbud om å få en interaktiv tavle på klasserommet mitt, men det er nok tvilsomt at skjer med det første.
Siden jeg aldri har brukt det synes jeg det er vanskelig å tenke seg til hvordan det hadde vært. På mange vis ser jeg at jeg kunne lettet skolehverdagen min mye, med tanke på at jeg kunne gjort klart mye på forhånd av undervisningen. Jeg kan vel få til noe av det ved å bruke prosjektor også, men på et vis føler jeg det hadde blitt noe annet hvis jeg kunne ha brukt et verktøy som står i klasserommet konstant, ikke vært avhengig av at en prosjektor skal være ledig. Jeg tar meg mange ganger i å tenke på hvor mye jeg kunne ha tenkt med å vise elevene både av filmer og bilder etter hvert som det dukker opp i en samtale for eksempel. Hadde jeg da hatt en interaktiv tavle kunne jeg bare ha slått det opp mens jeg i dag legger tanken fra meg siden jeg synes jeg bruker for mye av undervisningstiden på å hente utstyret.
For å ha litt grunnlag for dette innlegget har jeg sett en del på nettstedet smartskole.no. Der har jeg sett på litt forskjellige undervisningsopplegg som ligger ute. Vil tro at det er litt enklere å bruke hvis man bruker det på en interaktiv tavle. Noe jeg håper er bedre er hastigheten. Det er nok dataen min som er treg, for det tok veldig lang tid fra jeg trykket på noe til det ble noe respons. Hvis jeg ser bort i fra det så virker det som et veldig godt verktøy i skolesammenheng. Noe jeg ikke klarte å finne noe mye om er hvor arbeidsomt det er å lage et opplegg. Dette vil nok selvfølgelig variere etter hvor godt man har fått verktøyet “under huden”. Vil tro det skal litt kursing til før man klarer å bruke alle funksjonene. Jeg har testet litt i notebook, men da er det kun basisting jeg har prøvd. Jeg har mange ganger savnet å kunne lage opplegg som ligner på det som ble gjort på HiNT med konkurranser og andre oppgaver der det blir elevaktivitet som igjen gjør læringen morsommere.
Inntil videre får jeg vel nøye meg med den tradisjonelle tavla og ha fram prosjektoren en gang i blant. Selv om jeg håper og tror at jeg også skal få erfaring i hvordan det er å bruke en interaktiv tavle en gang i framtiden....
Kilder:
smartskole.no
Hei Ida.
SvarSlettDu er nok ikke alene om dine tanker rundt IAT-tavler. Jeg har ikke brukt IAT-tavla så mye selv om jeg har hatt det i noen av de klasserommene jeg har undervist i. Hvor mye du kommer til å bruke ei IAT-tavle, slik jeg ser det, er også avhengig av hvorvidt du mestrer det å lage egne undervisningsopplegg i Notebook. Nettstedet Smartskole.no er et av stedene som du kan hente tips, råd og ideer til undervisningsopplegg, men det er ikke alltid like lett å hente ut noe som andre har laget.
Har fått gått på et kurs på naboskolen, men det viste seg at det var for de som allerede var kjent med Notebook. Det gikk rett og slett for fort for meg så jeg fikk ikke med meg halvparten. Får du anledning til å gå på kurs, pass på at det er for nybegynnere.
Inntil du har knekt "Notebook"-koden, så kan du bruke de ulike gratis nettressursene som forlagene har laget.