søndag 16. september 2012


Bilder på web og læringsplattform.


Jeg er ny i læreryrket, så jeg har ikke hatt noe mye med bilder på læringsplattform å gjøre, så jeg kommer til å fokusere på bilder på web generelt.

Etter at jeg startet på IKT for lærere har jeg fått meg en støkk, en mye større støkk enn jeg trodde jeg skulle få. Jeg føler nemlig det at jeg er veldig forsiktig med tanke på bilder på web, men det var mye jeg ikke visste. Det som sitter best igjen er reglene rundt googlede bilder. Ble så satt ut at jeg ikke helt klarte å følge alt som ble sagt etterpå så det er noe jeg må sette meg godt inn i nå før jeg tar det i bruk i jobbsammenheng. En vil jo selvsagt gå foran som et godt eksempel som vet hvilke regler som gjelder, men jeg kjenner at etter å ha undersøkt en del rundt kopinor-avtalen er det fortsatt ting jeg ikke henger helt med på. Det jeg har kommet fram til er at det enkleste er å bruke bilder man har tatt selv.

Personlig er jeg veldig streng på hva jeg legger ut, jeg og min samboer har for eksempel tatt en avgjørelse på at vi ikke vil legge ut bilder av vår datter på facebook, eller nettet generelt. Det er ikke alltid like enkelt å følge når den lille frøkena selv klarte å legge ut bilder via mobilen(i en alder av 15 måneder). Det er jo selvsagt andre som også har lagt ut bilder uten å spørre om tillatelse, men de har fjernet bildene etter at vi spurte om det. Av og til er det nesten så jeg angrer litt på avgjørelsen min fordi det hadde jo vært koselig å vise henne fram til verden, samtidig som jeg føler at mange reagerer negativt på valget vårt. Jeg ser jo også at det er stor forskjell på det å legge ut noen få, gjennomtenkte bilder av barn, men jeg kjenner at jeg får litt vondt inni meg når noen ikke tar seg bryet med å se over hva de legger ut. Da tenker jeg på bilder som barn kanskje ikke synes er så gøy at ligger der om noen år, samt de mest personlige bildene, som for eksempel de aller første bildene av babyen på fødestua. De aller fleste voksne vil jo lære barn at de skal være veldig forsiktig med hva de legger ut både av seg selv og andre. Dette er noe jeg vil ha fokus på hvis jeg skal jobbe med litt eldre elever, for det er mange som ikke klarer å tenke på konsekvensene av det de gjør med tanke på bilder. Tenker spesielt på tulle- eller festbilder. Det er jo selvsagt gøy der og da, men det er ikke sikkert det er så gøy at det kommer ut slik at det kan ødelegge en mulighet til å få jobb, for eksempel. Jeg mener at alle bør tenke mer over om det er hensiktsmessig å legge ut og i alle fall huske på å spørre de på bildet om de synes det er greit.

Jeg er jo ikke gammel, men jeg har tenkt litt på om jeg hadde likt at alle bildene fra min barndom hadde ligget på facebook? Jeg tror ikke jeg hadde ønsket det. Samtidig så må en se litt anderledes på det, for det fantes jo ikke facebook da jeg vokste opp. Mine barn kommer ikke til å vite av annet enn at vi har mange tekniske duppedingser vi omgir oss med i hverdagen. Blir det nå sånn at jeg utsetter mine barn for kommentarer fordi at de kanskje blir de eneste i klassen som har foreldre som er så «sære» at de ikke vil ha bilder av barna sine på nett? Jeg håper jeg at det ikke skjer, men det jo en konsekvens en må tenke på. Likevel tenker jeg at det må være bedre å få kommentarer den veien i stedet for at det er fordi foreldrene har lagt ut alle bildene som finnes av en.


Vi lærere har en viktig rolle i å gå foran som gode rollefigurer og hjelpe elevene våre til å få gode holdninger i forhold til bilder på web, både hvilke de kan bruke av de som ligger der og hva som er lurt å tenke over før man legger ut bilder selv. Dette er noe jeg vil bruke mye tid på fordi jeg mener at det er veldig viktig i dagens samfunn!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar