tirsdag 11. desember 2012


Vurdering av et pedagogisk spill - gangetesteren


Jeg har valgt et matematikkspill, siden det er et av mine hovedfag, som jeg dermed brenner ekstra for. Spillet jeg har valgt er med på å automatisere noe av den viktigste basiskunnskapen i matematikk, nemlig gangetabellen. Elevene er avhengige av at gangetabellen er automatisert for at de skal kunne klare mange av de andre emnene som kommer i matematikkfaget. Har sett på en del spill, men mange av disse mener jeg er i vanskeligste laget for 7.klasse, som jeg har valgt å fokusere på. På akkurat dette spillet ser jeg det som en fordel at det er et visst tidspress.






Beskrivelse

Dette er et kjønnsnøytralt og etnisk nøytralt spill som tar for seg automatiseringen av gangetabellen. Det kan brukes fra elevene lærer seg gangetabellen, så det er ikke noe som er spesielt tilpasset ett klassetrinn. Man kan først velge om man vil ha en og en av gangene eller om man vil ha alle gangene i den lille gangetabellen. En kan til og med velge med gangene opp til 20-gangen. Spillet ser likt ut uansett hvilken vanskelighetsgrad man velger, noe jeg ser på som positivt, da det ikke trenger å bli så stort fokus på forskjellene i en klasse, spesielt med tanke på de svake elevene. Spillet går ut på at et gangestykke kommer dalende ned og oppgaven er å få gangestykket ned i eska med riktig svar. Manøvreringen av spillet er enkel, man bruker kun piltastene og er man sikker på svaret kan man trykke ned, så går det raskere. Spillet fant jeg ved at jeg gikk inn på moava.org og videre inn på 7.klasse. Jeg valgte matematikk og mattespill, der fant jeg gangetesteren. Spillet ligger også på matematikk.org, med linken: http://www.matematikk.org/trinn5-7/gangetesteren/.



Vurdering

Det å bruke dette nettstedet krever ikke mye av læreren, man må ha pc-er med nettilgang og elevene må ha kunnskap om gangene. Opplegget er selvgående så elevene kan jobbe selvstendig med det. Mine elever synes det er så gøy å få jobbe på pc, at jeg ser for meg at det kan være en motivasjonsfaktor og at spillet kan brukes som belønning for godt arbeid i forkant eller som en annerledes måte å pugge gangene på. Jeg ser på det som positivt at elevene kan velge ulike vanskelighetsgrader uten at det vises veldig godt for resten. Poengsystemet går på hvor mange oppgaver de klarer før de har brukt opp de 3 livene de har. Det er litt forskjellig hvor mange poeng som gis for hver oppgave. Når de svares feil mister de et liv, ikke poeng. Det gis flere poeng for de aller første stykkene, noe som gjør at de svakeste føler at de får en del poeng. Verken elevene eller læreren har tilgang til oversikt over hvor mange poeng eleven har fått, noe som i noen sammenhenger hadde vært greit å vite. Poengsummen blir stående når spillet er over, så elevene kan notere hvor mange poeng de har fått, noe som gjør at man etter hvert vil kunne konkurrere om hvem som har beste poengsum i klassen, for eksempel, noe jeg tror motiverer de fleste til å pugge. De har noen sekunder på seg til å velge riktig svarboks til oppgaven sin, men når de blir ekstra flinke kan de som sagt tidligere “tvinge” svaret i riktig boks, noe som vil gjøre at de kan få automatisert gangene enda bedre og de kan prøve å se hvor mange poeng de klarer å få innen et visst tidsrom.




Konklusjon

Dette er et spill der elevene automatiser enkeltganger, den lille gangetabellen eller gangene opp til 20-gangen. Det vil være en annen, forhåpentligvis litt mer motiverende måte å lære gangene på. I dag er det veldig forskjellig hvor gode elevene er på gangene. Det lille jeg har sett i arbeidssammenheng sier meg at det er for lite fokus på pugging av gangetabellen, noe som er synd, da det er et redskap de må ha automatisert for å lære seg den mer avanserte matematikken som kommer lenger opp i skoleløpet. På vår skole har vi gangetester med tidspress, men denne spillvarianten er bedre i den grad at elevene ikke vet hvilket gangestykke som kommer. På prøvene vi har kan de hoppe over og ta de oppgavene de behersker først og deretter ta de som de plages med. 




Kilder


 http://www.matematikk.org/trinn5-7/gangetesteren/
Bjarnø m.fl: DidIKTikk, Digital kompetanse i praktisk undervisning, Fagbokforlaget, 2.utgave, 2009

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar